De
kost van decubitus is hoog, zowel in termen van leed berokkend
aan de patiënt als in termen van financiële belasting voor de
maatschappij en de patiënt (1-2). Preventie van decubitus is zowel
vanuit het oogpunt van de patiënt, de zorgverlener als de maatschappij
belangrijk.
In
de Verenigde Staten wordt de jaarlijkse kost van in het ziekenhuis
ontstane decubitus geschat op 2,2 à 3,6 miljard dollar (2,5 à 4
miljard €) (3).
Volgens
het rapport van de Nederlandse Gezondheidsraad is decubitus
verantwoordelijk voor 1,3% van de totale kosten van de Nederlandse
gezondheidszorg en behoort het daarmee tot de eerste vier ziekten qua
kosten. In die studie werd geen rekening gehouden met niet-medische
kosten (uitgaven door de patiënt) en productiviteitskosten (kosten van
arbeidsverzuim als gevolg van ziektesituatie) (4-6).
In
een macro-economische studie op basis van de Belgische
prevalentiemetingen 1995-1997, werd de gemiddelde behandelingskost per
patiënt per dag geschat op 23.5 euro en de gemiddelde preventiekost per
patiënt per dag op 10 euro (7).
Verwijzingen
(1)
Langemo DK, Melland H, Hanson D, Olson B, Hunter S. The
lived experience of having a pressure ulcer: a qualitative
analysis. Adv Skin Wound Care 2000; 13:225-235.
|
(2)
Thomson JS, Brooks RG. The economics of preventing and
treating pressure ulcers: a pilot study. J Wound Care 1999;
8(6):312-316.
|
(3)
Beckrich K, Aronovitch SA. Hospital-acquired pressure
ulcers: a comparison of costs in medical vs. surgical patients. Nurs
Econ 1999; 17(5):263-271.
|
(4) Gezondheidsraad.
Decubitus. 1999/23 ed. Utrecht: Gezondheidsraad, 1999.
|
(5) Severens
JL, Habraken JM, Frederiks CMA, Duivenvoorden S. Kosten van
decubitus in Nederland; een inventarisatie op basis van
expert-opinion. WCS nieuws 2000; 16(2):20-25.
|
(6) Severens
JL, Habraken JM, Duivenvoorden S, Frederiks CMA. The cost of illness of pressure ulcers in the Netherlands. Adv Skin
Wound Care 2002; 15:72-77.
|
(7)
Miot R. Analyse coût - efficacité de la prévention et
du traitement des escarres. Bruxelles: Mémoire en Sciences
Commerciales, St.Louis, 1999.
|
|